دانلود کتاب نظارت و راهنمایی آموزشی دکتر مصطفی نیکنامی
بخشی از فایل:
نظارت و راهنمایى تحت عنوان اصلاح روش تدریس
در دهه 1920 به زعم برخى نویسندگان اصلاح و بهبود روشهاى تدریس معلمان از اصلى ترین
وظایف راهنمایان آموزشى به شمار مى رفت. همه افرادى که در امر آموزش و پرورش در
مدارس فعالیت داشتند سعى مى کردند به طرق مختلف فرایند تدریس و یادگیرى را اصلاح
کنند و مسائل و مشکلات آموزشى معلمان را مرتفع نمایند (گوئین، 1974 ). بنابراین راهنمایان
آموزشى به طور مستمر و منظم کار معلمان را ارزشیابى کرده، در جلسات مشترکى با آنان
نتایج اصلاحات ایجاد شده را تجزیه و تحلیل مى کردند. علاوه براین، در این دوره طرح
و تدوین دروس نیز از وظایف مهم راهنمایان آموزشى به شمار مى رفت. به طور خلاصه،
راهنمایان آموزشى سعى داشتند با یافتن روشهاى جدید مدارس را به طور کارآمدترى اداره
کنند
نظارت و راهنمایى تحت عنوان رهبرى آموزشى آزاد منشانه
در دهه 1930 به دلیل تأکید اساسى بر نظارت و راهنمایى دموکراتیک یا آزاد منشانه با معلمان
به نحوى رفتار مى شد که مجبور مى شدند از طریق این نوع رفتار و روابط دوستانه که غالباً
بر جنبه هاى انسانى تأکید داشت، فعالیتهایى را که راهنمایان آموزش بر عهده آنها گذاشته
بودند انجام دهند. در بسیارى از موارد انتظارات راهنمایان آموزشى با اصول و راه و روش
کارى معلمان در تضاد بود؛ اما نظر به اینکه تلاش مى شد تا کار از طریق همکارى با معلم
انجام شود، معلمان نیز ملزم بودند وظایف خود را به نحو شایسته اى انجام دهند. نظارت
و راهنمایى آموزشى در این دوره نیز از طریق اعمال روشهاى آزاد منشانه سعى داشت
فرایند آموزش و یادگیرى را اصلاح کند. به علاوه، بهبود کار معلمان و کارایی و اثربخشى
آنان از دیگر مواردى بود که مورد تأیید اکثر نویسندگان این عصر قرار داشت
نظارت و راهنمایى تحت عنوان رهبرى آموزشى مبتنى بر همکارى گروهى 2
در دهه 1930 و 1940 و حتى قبل از آن، برخى از نویسندگانى که در زمینه نظارت و راهنمایى
آموزشى تحقیق مى کردند آن را نظارت و راهنمایى تعاونى 3 یا مشارکت و همکارى گروهى
تلقى مى کردند. به زعم ایشان کسانى که در سیستم آموزشى فعالیت مى کنند باید یکدیگر
را در امور آموزشى راهنمایى کرده، براى رفع مشکلات خود از تجربیات و نظریات افراد
کارآزموده و مجرب استفاده نمایند، خواه آنان به طور رسمى راهنماى آموزشى باشند، خواه
نباشند. در این دوره بر مشارکت و همکارى گروهى همه کارکنان مدرسه در بهبود وضع
آموزش تأکید مى شد؛ از این رو مى توانستند نظارت و راهنمایى را با عناوین دیگرى که
این مفهوم را برساند و به اصلاح وضع آموزش منجر شود جایگزین کنند؛ عناوینى با مفهوم
یکدیگر را یارى کردن، با یکدیگر مشورت کردن، به اتفاق مشکلات را حل کردن، با
همکارى گروهى برنامه ریزى کردن و در نهایت گفت وگو در مورد اینکه چگونه مى توان
وضع آموزش و یادگیرى را بهبود بخشید