دانلود کتاب مبادی سواد بصری
قسمتی از فایل:
مثلاً اعداد که یکی از انواع بسیار ویژه بازیابی نوعی از اخبار هستند، هیچ گونه ارتباط مستقیمی با
الفبا ندارند و یا نت های موسیقی که آنها هم از این گروهند. در تمام این موارد به طور کلی می توان
گفت، هرچه ترکیب اولیه آنها ساده تر باشد، فراگیری محتویات خبری آنها که به شکل علایم رمز در
آمده، آسان تر است. این علایم رمز هر یک دارای معنای خاص است و کل سیستم آنها نیز بر اساس
قواعد نحوی خاص استوار شده است. در جهان بیش از سه هزار زبان رایج و منحصر به فرد و
مستقل وجود دارد. بیان با تصویر و یا زبان بصری در مقایسه با کلام به مراتب جهان شمول تر است و
از این رو بررسی مشکلات و مسایل مربوط به آن دارای اهمیتی ویژه است.
ولی باید در نظر داشت که کلام از نظر ساخت، ترتیب منطقی دارد، و به همین دلیل روش یادگیری و
فهم آن می تواند بسیار روشن و مشخص باشد، در حالی که زبان بصری از این نظر به مراتب بغرنج تر
است و اگر سعی کنیم با آن عیناً همانند کلام برخورد کنیم، تلاشی بیهوده کرده ایم.
دیدن یک عمل طبیعی است و حتی فهم یک پیام بصری و یا تصویر نیز تا حدودی به صورت طبیعی
انجام می گیرد ولی اگر جویای کارآیی و تأثیر بیشتر این دو عمل باشیم، فقط به وسیله تحصیل در این
رشته ممکن است به آن دست یافت. کسی که می خواهد از نظر بصری سواد آموزد، باید از شیوه
یادگیری سواد کلام و گفتار درس گیرد. هنگام آموزش کلام واژه هایی نظیر خلاقیت فقط پس از آنکه
شخص توانایی خواندن و نوشتن یافت، به کار می رود.
مفهوم اینگونه کلامات در واقع احکامی اعتباری به حساب می آیند و به داور هایی مبتنی بر ارزش های
شخصی بستگی دارند. در درجه نخست، یک نوشته الزاماً نباید بسیار ادیبانه باشد. یک نثر روشن، و
درست از لحاظ املایی و دستوری، کافی است. کسی که بتواند به طور ساده به ساختن و فهم صحیح
پیام های موجود در کلام بپردازد، با سواد محسوب می شود، زیرا کلام یک وسیله است، که البته
می توان از این وسیله برای داستانسرایی و غزلسرایی نیز استفاده کرد. بنابراین سواد کلامی در درجات
و مراتب مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، که از پیام های ساده شروع شده به اشکال بغرنج تر هنری
می انجامد.